Enhedsliste-partner: Boykot valget i Swaziland

"Valget i år i Swaziland giver ingen mening for os, for det skaber et parlament der ingen magt har. Valget er kun til for at legitimere et illegitimt regime", fortæller generalsekretæren for People's United Democratic Movement (PUDEMO) Skhumbuzo Phakathi. PUDEMO er et politisk parti eller bevægelse i Swaziland - et enevældigt kongedømme hvor alle partier er forbudt, hvor kongen bestemmer alt, og hvor al opposition til kongen brutalt undertrykkes. Enhedslisten har et partnerskab med PUDEMO der støttes af Institut for Flerpartisamarbejde, og Skhumbuzo besøgte i denne forbindelse Enhedslisten sidste år.

PUDEMO opfordrer alle Swazier til at boykotte valget, hvilket flere og flere gør ifølge Phakathi. "Boykotten virker. Mellem det første valg i Swaziland i 1964 til det tredje valg i 1972, øgedes valgdeltagelsen under flerpartisystemet. Men fra valget i 1978 [der var det første efter undtagelsestilstanden og forbuddet mod politiske partier i 1973] til det seneste valg i 2008 stemte færre og færre", siger han.

I 1998 var valgdeltagelsen kun 30%, hvilket tydelig viser både vælgernes stigende apati overfor det politiske system i Swaziland, og at vores kampagne har virket, fortæller Phakathi. "Og i 2008 – hvor regeringen nægtede at frigive officielle valgstatistikker – viste vores egne beregninger, at færre end 20% stemte".

"Vi tror på at Swaziland snart bliver et demokrati", siger han, "men vi opfordrer alle lande til at lægge pres på Swaziland ved bl.a. ikke at acceptere valgresultatet fra dette års valg, samt ikke at sende valgobservatører. For Swaziland kan først blive et demokrati må partier lovliggøres, når politiske fanger løslades, når kvinder får samme retsstilling som mænd, og når vi får en demokratisk forfatning. Når dette er sket, skal PUDEMO nok deltage i efterfølgende valg, og acceptere valgresultatet".

For yderligere informationer om Swaziland, PUDEMO, eller projektet, samt for at deltage i Enhedslisten Swaziland-gruppes arbejde kontakt: Peter Kenworthy, konsulent på projektet: pechken[snabel-a]gmail.com eller Thomas Eisler, ansvarlig for projektet og kontaktperson for Enhedslistens Swaziland-gruppe: thomas[snabel-a]eisler.dk. Læs mere her.