Wonder Mkhonza ude af fængslet men ikke fri

Af Peter Kenworthy, konsulent på Enhedslistens DIPD-projekt med PUDEMO, Swaziland

"Selvfølgelig vil jeg fortsætte mit politiske arbejde. At true os med fængsel vil ikke længere stoppe os i vores kamp for demokrati i Swaziland", sagde Wonder Mkonza efter at han var blevet løsladt mod kaution i går (13.maj red).

Wonder er vicegeneralsekretær for fagforeningen SPRAWU samt organisationssekretær for People's United Democratic Front (PUDEMO) i Swaziland, der kæmper for indførelsen af flerpartidemokrati og imod det enevældige kongedømme i landet. PUDEMO har et partnerskab med Enhedslisten under Institut for Flerpartisamarbejde.

Wonder Mkhonza tilbragte en måned i fængsel, anklaget for oprør imod staten. Hans "forbrydelse" var besiddelse af politiske brochurer. I fængslet blev han forhørt af politiet "som brugte en række forhørsmetoder for at få mig til at tale". Desuden blev han nægtet besøg fra venner og kollegaer og holdt isolationsfængslet.

Wonder takkede dem som havde kæmpet for at få ham løsladt. "Tak til alle vores allierede her og i udlandet som krævede mig løsladt, og for deres engagement i vores kamp for demokrati i Swaziland. Kampagnen [der blev startet af Afrika Kontakt] for min løsladelse gjorde en stor forskel".

Selvom han nu er ude af fængslet, er Wonder ikke en fri mand. Han skal blandt andet melde sig på en politistation en gang om ugen, og han skal overdrage sit pas til myndighederne. Desuden har retsager i Swaziland, som den mod Wonder, en tendens til at trække ud i årevis i et bevidst forsøg fra regeringens side på at chikanere den sigtede, mentalt såvel som finansielt.