Anerkend Palæstina

Af Christian Juhl, Udenrigspolitisk ordfører

Debatten om Palæstina raser.

Søren Espersen finder det uhørt, at regeringen ønsker at give det palæstinensiske kontor i København ambassadestatus, så længe Danmark ikke anerkender en egentlig palæstinensisk stat. Socialdemokraterne kalder det et naturligt skridt.

Det er ikke spor uhørt at give det palæstinensiske kontor i København ambassadestatus. Det er et forsigtigt skridt, som Villy Søvndal har taget, men et skridt i den rigtige retning.

Jeg har det sidste halvandet år opfordret udenrigsministeren til at anerkende Palæstina som en selvstændig stat, og han har indtil nu afvist forslaget og henvist til, at det skulle ske i samarbejde med landene i EU. Derfor er det et nyt positivt skridt, at han sammen med den finske udenrigsminister har taget dette skridt uden at vente på landene i EU.

Det er vigtigt, at vi anerkender Palæstina som selvstændig stat, så vi kan give dem den autoritet, som er nødvendig i de vanskelige forhandlinger om fred med Israel. Enhedslisten har i Folketinget stillet forslag om at tage dette sidste afgørende skridt, det blev behandlet i Folketinget 21. maj.

Beslutningsforslaget kan læses her.