EL: DK bør stoppe tilbagesendelse af asylansøgere til Bulgarien

FN slår alarm om situationen for asylansøgere i Bulgarien. Enhedslisten understreger at Danmark bør stoppe tilbagesendelse af asylansøgere.

Nikolaj Villumsen udtaler:

Danmark skal naturligvis følge FN's meget klare anbefaling og stoppe med at sende asylansøgere tilbage til Bulgarien. Der er ingen gode undskyldninger for at fortsætte med at sende asylansøgerne tilbage. Nu hvor FN så klart advarer imod menneskerettighedskrænkelser i landet. Danmark har traditionelt været et land der gik foran når det handlede om menneskerettigheder. Det bør vi også være i denne sag.

Der er ingen grund til at vente med at sætte tilbagesendelserne i bero til der falder en dom ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Den dom der faldt i forbindelse med tilbagesendelser til Grækenland byggede jo netop på, at Belgien burde vide, at de asylansøgere de sendte tilbage til Grækenland var i fare. Danmark – og de øvrige europæiske lande – er nu advaret og så bør vi handle.

Det er klart at vi ikke kan hjælpe alle syriske flygtninge i Europa. De fleste skal hjælpes i nabolandene. Men nabolandene lige nu ved at bryde sammen over de hundredetusinder af flygtninge. Det kan få problemerne til at sprede sig, som det allerede er ved at ske i Libanon. Jeg mener Danmark bør følge den tyske regeringens eksempel og henvende sig til FN og meddele at vi kan tage imod et antal flygtninge med særlige behov. Danmark løfter lige nu et pinligt lille ansvar i sammenligning med vores naboland Sverige.

Enhedslisten har konkret opfordret justitsministeren til at reagere på FNs opfordring og det håber jeg hun vil. Det er ikke i orden at vende det blinde øje til menneskerettighedskrænkelser og det gør vi hvis vi fortsætter med at sende asylansøgere tilbage til Bulgarien, hvor de ikke får husly eller mad.