Enhedslisten samler ind til syriske kurdere

I det nordlige Syrien er situationen tæt på katastrofal. ISIS har indledt en offensiv mod de kurdiske områder, som i årevis har været styret demokratisk af progressive kurdiske bevægelser. Her har mindretal kunnet søge tilflugt fra undertrykkelse og vold fra IS.

De kurdiske selvforsvarsstyrker, som både består af kvinder og mænd kæmper en modig kamp, men er dårligt udrustet og får ingen støtte udefra. Derfor har Enhedslisten besluttet at sætte en indsamling i gang.

I Enhedslisten ønsker vi at støtte kurdernes kamp mod IS i det nordlige Syrien. Og hjælpe de hundredetusinder af flygtninge, der akut mangler humanitær hjælp. Vi opfordrer derfor afdelingerne til at give tilsagn om at deltage i en indsamling. Gerne med et beløb mellem 500 og 5000 kroner.

Allerede fredag d. 3. i næste uge får Enhedslisten besøg af Salih Muslim, der er leder af det syrisk-kurdiske parti PYD. Ved den anledning vil Nikolaj Villumsen overdrage det første støttebeløb til Salih Muslim. Vi håber på at kunne ramme 20.000 kroner, selv om det er med kort varsel.

PYD er den stærkeste kurdiske opposition i den syriske borgerkrig. Og Salih Muslims familie kommer fra Kobani, det område som i disse dage er under massive angreb fra ISIL.

Enhedslistens afdelinger, samler i øjeblikket ind for at støtte kurderne i Syrien. Indsamlingen er startet af de kurdiske organisationer i Danmark, og vi vil bakke op om den. Det vil være et fint udtryk for solidaritet at kunne overrække pengene til Salih Muslim, mens han er i Danmark. Rent praktisk skalafdelingerne bare sende en mail om, hvad man ønsker at bidrage med til: [email protected].

Aktuel information:
Enhedslisten støtter ikke, at sende bombefly til Irak

Møde med Salih Muslim: Der bliver et offentligt møde på Christiansborg d. 3. okt. Kl. 15.00 i samarbejde mellem kurdiske organisationer og Enhedslisten.

I disse artikler kan I læse mere om kurdernes kamp:
Ét sted i Syrien spirer demokratiet
EL vil hjælpe kurderne i stedet for at sende kampfly
Det kæmper de kurdiske kvinder for
'På en måde elsker jeg den her krig'