Israels apartheid-regime slår revner

Efter sommerens voldsomme angreb på Gaza, er situationen for palæstinenserne så urimelig, at det vil falde tilbage på Israel. Og vi skal presse på gennem boykots og sanktioner. Det mener den israelske fredsaktivist Miko Peled, der har besøgt Enhedslisten.

Eva Flyvholm, politisk medarbejder

- Israel har konsistent slået civile i Gaza ihjel. De fortsatte besættelser sker ikke ved en fejltagelse. Hvorfor lader vi stadig som om, Israel er en del af løsningen? Hvorfor behandler vi ikke sagen, som vi gjorde med apartheid i Sydafrika?

Sådan spørger den israelske fredsaktivist Miko Peled, da vi mødes med ham hos Enhedslisten på Christiansborg. Han har taget en rejse fra en fortid i det israelske militær til nu at være brændende fredsaktivist.

Fredsforhandlinger en illusion

Miko Peled opfordrer til først og fremmest at føre kampagner omkring boykot af israelske produkter, at opsige investeringsaftaler og indføre sanktioner for at ramme styret i Israel.

Enhedslisten har i flere kommuner opfordret til at boykotte israelske varer, hvilket Miko Peled mener er en god fremgangsmåde.

- Fredsforhandlinger med Israel er en illusion. Israel har udslettet Palæstina og skabt et apartheid-regime. Det styre kan der ikke blive fred under, mener han.

Miko Peled tror derfor også, at tiden for en tostatsløsning er forpasset, fordi det zionistiske styre aldrig vil give plads til en palæstinensisk stat.

- Derfor må man i stedet sikre demokrati i en fælles stat, hvor både israelere og palæstinensere har rettigheder og kan eje jord, foreslår han.

Israel er ikke levedygtigt

Ifølge Miko Peled er vi imidlertid nået til et punkt, hvor Israel er ved at ødelægge sig selv. Og det giver håb om forandring.

- Kontrollen og apartheiden overfor palæstinenserne er nu så urimelig og påvirker så mange mennesker, at det snart tipper over. Situationen i Gaza er uholdbar, og omverdenen får mere og mere indblik gennem sociale medier, påpeger han.

I debatten om Palæstina bliver det ofte bragt op, at jøder har været udsat for forfølgelse, og kritik af Israel bliver affejet som antisemitisme. Til det siger Miko Peled:

- Der er ikke noget jødisk ved staten Israel. Og derfor er der heller ikke noget antisemitisk ved kritik af Israel. Styret i Israel bygger på ingen måde på de menneskelige værdier, der også fremhæves i jødedommen. Tolerance for alle bør være læren af Holocaust – det kan aldrig retfærdiggøre racisme og undertrykkelse, slutter han.

Miko Peleds bog "Generalens søn – En israelers rejse i Palæstina" er netop udkommet på dansk.

Hvad kan jeg gøre?

• Boykot israelske varer. Læs mere her.

Støt indsamlingen til Gazas proteseværksted.

Palæstina lige nu - hvad gør vi?

Palæstina-udvalget afholder landsdækkende seminar lørdag den 4. oktober kl. 11-12. Yderligere

info samt tilmelding til Bodil Heinø, [email protected].

Mange EL-kommunalrødder har stillet forslag om boykots af israelske varer. Men er blevet afvist.

Vi arbejder nu videre og stiller spørgsmål til Indenrigsministeren.