Tale til Newroz i Aalborg

Lasse Olsen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aalborg bragt i år en hilsetale fra Enhedslisten til de samlede kurdiske og danske kammerater der var samlet til at fejre Newroz - det kurdiske nytår - i Ferslev-hallen, 10 km syd fra Aalborg.

Newroz i Aalborg blev arrangeret af PYD og andre kurdiske partier.

Her er Lasses hilsen:

"Kære venner – Newroz piroz be!

Jeg er rigtig glad for at få lov at tale til Newroz-fest her i aften, og vi er i Enhedslisten meget glade for og beærede over, at vi har fået lov at deltage og holde tale til festen her i aften. Vi ser det som udtryk for det gode samarbejde mellem Enhedslisten og de kurdiske partier og foreninger her i Aalborg og Nordjylland. Et samarbejde, som vi sætter stor pris på, og som vi gerne vil styrke.

Så mange tak for invitationen.

Normalt hører vi ikke særlig meget til Kurdistan og kurderne i de danske medier, men det har været anderledes det seneste års tid. Det er der en meget god grund til.

For hvem er det, der har stoppet de fascistiske mordere fra Daesh, eller Islamisk Stat, som de kalder sig? Daesh, de fascistiske mordere, som drømmer om et religiøst diktatur, hvor deres tolkning af Koranens ord er lov, og hvor stening og afhugning af hænder er en del af straffesystemet?
Det har jeres søstre og brødre fra YPG. Godt nok med luftstøtte fra blandt andet Danmark, men alle andre havde opgivet Kobanë, og havde det ikke været for YPG, var byen faldet.

Og hvem beskytter ezidierne fra Shingal-bjerget mod at blive fanget af Daesh og solgt som slaver? Det gør jeres kurdiske brødre og søstre.

Selvom kurdernes kampe nu rammer de danske nyheder, er der egentlig intet nyt over, at kurdere kæmper imod undertrykkelse, for det har jeres folk gjort i mange år. Før de nuværende kampe imod Daesh, har I kæmpet imod Ayatollah Khomeni, I har kæmpet imod Saddam Hussein, I har kæmpet – og kæmper – imod Assad-diktaturet i Syrien, og I har kæmpet imod den tyrkiske stats racistiske undertrykkelse.

Hele verden bør takke kurderne for de ofre, de har bragt i kampen. En kamp mod undertrykkelse, en kamp mod religiøs intolerance og en kamp mod racisme. Kampen for kurdernes frihed er kampen for alles frihed.

Men det er vigtigt at sige, at kurdernes kampe ikke kun er på slagmarken med våben i hånden. Kampen for at holde fast i kurdisk kultur, kurdisk musik og kurdisk sprog er en lige så vigtig kamp, og også dén kamp har været hård.
For mig virker det helt surrealistisk, at det kun er 20 år siden, at Tyrkiet – Danmarks NATO-allierede – tillod at undervise i kurdisk sprog. Og apropos Tyrkiet og NATO: Da krigsforbryderen Anders Fogh ville være generalsekretær for NATO, måtte kurdernes ytringsfrihed betale prisen med lukningen af ROJ TV. Så også i Europa har kurderne trange kår.

Lukningen af ROJ TV viser, at kampen for et frit Kurdistan er ikke kun en kamp imod Daesh eller imod mullahstyret i Iran. Det er også en kamp, som foregår her i Danmark. Selvfølgelig med andre midler, men det er den samme kamp.

I dag, den 21. marts, er udover at være Newroz også FN's internationale dag imod racisme, og det synes jeg er vigtigt at nævne.

Det er vigtigt at nævne, fordi racisme ikke kun findes i Tyrkiet eller i Iran overfor kurderne, racisme findes også i Danmark. Når Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti kræver, at myndighederne skal sætte asylsager vedrørende mennesker, der er flygtet fra Daesh eller fra Bashar al-Assads undertrykkelsesregime i Syrien, så er det udtryk for en afstumpet, racistisk politik.
Når Martien Geertsen fra Venstre i DR2 Debatten i torsdags sagde, at han ikke ser nogen problemer i, at arbejdsgivere diskriminerer udlændinge på arbejdsmarkedet, så er der grund til at sige fra over for racismen.
Danmark er et rigt samfund, og selvfølgelig kan og skal vi tage vores del af ansvaret for at hjælpe mennesker på flugt fra terror, krig og rædsel.

Enhedslisten støtter kampen for et frit og demokratisk Kurdistan. Sidste år støttede vi PYD med 50.000 kroner – uden at vi vil blande os i, hvad PYD bruger pengene på. Vi har hele vejen igennem støttet ROJ TV's ret til at sende fjernsyn fra Danmark, også selvom det måske skader krigsforbryderen Anders Foghs chancer for at få et job i NATO. Og vi støtter, at PKK fjernes fra EU's terrorlister. Vi er ikke enige med ROJ TV eller PKK om alt, men det skal ikke være forbudt at støtte dem.
Vores udenrigsordfører Nikolaj Villumsen er lige nu i den kurdiske by Merdin, kun 30 kilometer fra Rojava, de kurdiske befriede områder i Syrien. Nikolaj er dernede sammen med Søren Søndergaard, som gennem mange år har støttet Kurdistan – bl.a. andet i Folketinget og i EU-parlamentet.

Jeg har skrevet med Nikolaj, og jeg skulle hilse jer alle sammen og ønske rigtig glædelig Newroz.
Endnu en gang vil jeg gerne takke på Enhedslistens vegne for invitationen. Tak for ordet.

Biji Kurdistan!"