Venstrefløjen i Colombia gør klar til lokalvalg

Marcha Patriotica er en sammenslutning af mere end 2.000 sociale bevægelser og fagforeninger, der repræsenterer omkring 300.000 medlemmer. Sammenslutningen er 5 år gammel og har allerede haft succes med arbejdet. Fra fattigste bønder i bjergene, der er i klemme mellem FARC og de paramilitære grupper til de fattige unge i Bogotas slumkvarterer, hvor uddannelse eller arbejde er en fjern drøm, arbejder Marcha'en.

Bevægelsen ledes af den karismatiske, tidligere liberale senator Piedad Cordoba, der blev forbudt at blande sig i politik i en årrække af den tidligere konservative præsident Uribe, fordi hun krævede fredsforhandlinger mellem regeringen og FARC.

Colombia er et af verdens mest ulige lande, hvor omkring halvdelen af borgerne lever under fattigdomsgrænsen, mens de få rigeste er ganske ufatteligt rige. Landet har lidt under en næsten 60 år gammel konflikt mellem regeringen og guerillaen. Oveni har omkring 30.000 paramilitære tropper, betalt af bl.a. landets narkomafia, blandet sig på skiftende regeringers side. Mord på faglige ledere og menneskerettighedsaktivister hører til hverdagen. Sagerne bliver som regel frafaldet, før der sker domfældelse. Blandt Marcha Patrioticas ledelse sidder 200 i fængsel, og 80 medlemmer er myrdet.

Javier Calderón er repræsentant for Marcha Patriotica. I uge 8 besøgte han de skandinaviske lande.
"Vi er en social bevægelse, men også en politisk bevægelse. Vi insisterer på at de igangværende fredsforhandlinger i Havanna med den nuværende præsident Santos og FARC ikke kun bliver en forhandling mellem disse 2 parter. Civilsamfundet skal inddrages, for at der kan blive tale om en retfærdig og holdbar fred," siger Javier på et offentligt møde på Nørrebro, hvor også den nye danske ambassadør i Colombias hovedstad Botota er med på skype.

"Marcha Patriotica forbereder at opstille til bevægelsens første valg, lokalvalgene i oktober." fortsætter Javier." Vi vil være en alternativ politisk bevægelse, og vi opstiller på en fælles politisk platform sammen med andre venstrefløjspartier" Vi vil ikke acceptere et valg, hvor debatten kun foregår i de store medier blandt landets ledende politikere. Vi skal ud blandt menneskerne i vores samfund og mobilisere de 40-50 % af befolkningen, som aldrig stemmer, og som har mistet troen på de korrupte politikere. Lokalvalgene bliver en første prøve på, hvor stor opbakning, vi har i befolkningen, og en god start på den nye måde at lave politik på, siger Javier."

Marcha Patriotica opfordrer til samarbejde med den europæiske venstrefløj på 3 områder. For det første en generel international solidaritet med organisationerne i Marcha Patrioptica. For det andet hjælp til at sikre, at valget i oktober kommer til at foregå frit og fair. Det kan ske ved at rejse krav om at få frigivet de politiske fanger, så de reelt kan føre valgkkamp, og ved at internationale observatører kommer til Colombia under valget for at følge at det går ordentlig til. Og for det tredje ved at fortsætte kravet om, at menneskerettigheds- og arbejderrettighedsaspektet i handelsaftalen skal i front på begge sider af Atlanterhavet.